The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

moerasfilter

7 Posts
3 Users
0 Likes
3,260 Views
Billy
(@billy)
New Member
Topic starter  

Hallo allemaal,

Zou iemand mij kunnen zeggen wat ongeveer de doorstroomsnelheid is van het water door een moerasfilter met lava? Welke fractie moet ik nemen voor de lava?
Hoe zit het met het slib dat met der tijd wordt afgezet?

Alvast vriendelijk bedankt

Billy

ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

De doorstroomsnelheid hangt voor een groot deel af van welke pomp je ervoor plaatst.Als lavafractie heb ik onderaan zo'n 30 cm 16-32 mm liggen en daarbovenop +- 50 cm 8-16 mm.Dit werkt uitstekend!
Neem eens een kijkje op http://be.msnusers.com/VijversentuinplezierBelgie.
Hier kan je uit alle mogelijke hoeken mijn vijver met moerasfilter bekijken.Er staan van gisteren nieuwe foto's op.

ReplyQuote
ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

Ik heb mijn moerasfilter zodanig gemaakt dat ik in een buis van +- 30 cm diameter een dompelpomp kan plaatsen en omgekeerd het slib enkele malen per jaar kan uitzuigen.Dit doe je door bovenop het moeras water te laten lopen in omgekeerde richting en onderaan met een dompelpomp weg te zuigen.Nu moet ik wel vermelden dat het beter is om een goed mechanisch voorfilter(bij mij een pompgevoede sieve)te plaatsen voor het moerasfilter zodat de grootste vervuiling reeds verwijderd is.Dit om dichtslibbing van het filter te vermijden.

ReplyQuote
ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

Hier zie je mijn moerasfilter hoe deze gemaakt is.

Bijgevoegde bestanden

ReplyQuote
ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

Nog een foto

Bijgevoegde bestanden

ReplyQuote
ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

laatste foto

Bijgevoegde bestanden

ReplyQuote
DNNS
 DNNS
(@dnns)
Honorable Member

Mooie foto's Ives!

Billy,

als je de mogelijkheid of plannen hebt om een verhoogde plantenfilter te bouwen, dan zou je de planten (liefst Irissen) in substraat/lava in kisten kunnen zetten op een verhoging. Zodat daar onderdoor water stroomt. Zo kunnen de wortels ook nog eens in het water zweven. Onderaan de plantenfilter zou je dan een aantal schuifkranen kunnen plaatsen, om zo het slib af te tappen.

Mvg, Dennis.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.