The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

filter

2 Posts
2 Users
0 Likes
1,834 Views
hterhaar
(@hterhaar)
New Member
Topic starter  

Hoi vijverfan´s

Allereerst cokplimenten over deze page.. echt heel leuk en leerzaam..!
Ik ben een amateur maar heb (vind ik ) toch een mooie vijver aangelegd.
Ik heb een vijver van zo´n 4000 liter.
Een gezelschapvijver.. (sarasa, koi´s, chubinkuns)
Ik heb flink wat boekjes gelezen en ben gaan graven en aanleggen.
Ik heb een paar kleine problemen..
1. mn koi eten regelmatig mn zuurstofplanten kaal.. iemand een suggestie?
2. Ik heb een (goedkope) biofilter bak. Het water komt boven binnen stroomt door de borstels en gaat dan via de sponzen naar de onderkamer.. (jullie wellicht bekend systeem)..
Nu is het zo dat regelmatig de sponzen dichtgeslibt zijn.. Is dit normaal?.. wat kan ik er aan doen?..

alvast bedankt voor je reactie

Henk

[EMAIL=hterhaar@home.nl]mail me[/EMAIL]

Michel
(@michel)
Active Member

Wij zijn allemaal klein begonnen hoor en zijn langzaam door het virus aangetast geraakt.

Een paar antwoordjes op je vragen:
1. Koi is eigenlijk niet geschikt om gezamenlijk met planten te houden; de eerste twee jaar gaat soms nog wel, maar daarna krijgen ze een dermate honger dat ze werkelijk alles opvreten wat ze maar te pakken krijgen. Een voorkeur hebben ze daarbij voor de zachte plantedelen, dus bv zuurstofplanten.
2. het filter zoals jij beschrijft is denk ik een van de meest verkochte filters. Je ziet ze bij elk tuincentra wel staan en nog steeds worden ze verkocht als voldoende voor een grote visvijver. Volgens sommige specs zou ik met 1 zo'n ton nog toekunnen op een grote koivijver... dit is dus ABSOLUUT niet waar! Dergelijke tonnetjes zijn aardig voor een plantenvijver of wellicht met bv enkele goudvissen en windes, maar zodra je Koi in de vijver gaat houden heb je wel iets meer nodig.