The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

filter

2 Posts
2 Users
0 Likes
1,834 Views
hterhaar
(@hterhaar)
New Member
Topic starter  

Hoi vijverfan´s

Allereerst cokplimenten over deze page.. echt heel leuk en leerzaam..!
Ik ben een amateur maar heb (vind ik ) toch een mooie vijver aangelegd.
Ik heb een vijver van zo´n 4000 liter.
Een gezelschapvijver.. (sarasa, koi´s, chubinkuns)
Ik heb flink wat boekjes gelezen en ben gaan graven en aanleggen.
Ik heb een paar kleine problemen..
1. mn koi eten regelmatig mn zuurstofplanten kaal.. iemand een suggestie?
2. Ik heb een (goedkope) biofilter bak. Het water komt boven binnen stroomt door de borstels en gaat dan via de sponzen naar de onderkamer.. (jullie wellicht bekend systeem)..
Nu is het zo dat regelmatig de sponzen dichtgeslibt zijn.. Is dit normaal?.. wat kan ik er aan doen?..

alvast bedankt voor je reactie

Henk

[EMAIL=hterhaar@home.nl]mail me[/EMAIL]

Michel
(@michel)
Active Member

Wij zijn allemaal klein begonnen hoor en zijn langzaam door het virus aangetast geraakt.

Een paar antwoordjes op je vragen:
1. Koi is eigenlijk niet geschikt om gezamenlijk met planten te houden; de eerste twee jaar gaat soms nog wel, maar daarna krijgen ze een dermate honger dat ze werkelijk alles opvreten wat ze maar te pakken krijgen. Een voorkeur hebben ze daarbij voor de zachte plantedelen, dus bv zuurstofplanten.
2. het filter zoals jij beschrijft is denk ik een van de meest verkochte filters. Je ziet ze bij elk tuincentra wel staan en nog steeds worden ze verkocht als voldoende voor een grote visvijver. Volgens sommige specs zou ik met 1 zo'n ton nog toekunnen op een grote koivijver... dit is dus ABSOLUUT niet waar! Dergelijke tonnetjes zijn aardig voor een plantenvijver of wellicht met bv enkele goudvissen en windes, maar zodra je Koi in de vijver gaat houden heb je wel iets meer nodig.
Het probleem met die tonnen is inderdaad dat ze vrij snel dichtslippen en er dus veel onderhoud aan noodzakelijk is om het toch nog enigzins aan de praat te houden.
Ik ben bang dat je er buiten het regelmatig schoonmaken of vervangen voor een ander filter weinig aan kunt doen. Als noodoplossing zou je nog een panty om de inlaat kunnen bevestigen zodat deze het meeste afval tegenhoud, maar denk er dan wel om dat je deze zeer regelmatig schoonmaakt (waarschijnlijk zal iedere dag nodig zijn), maar dit is nog altijd sneller gebeurd dan elke keer je matten schoonmaken.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.