The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Moeras Filter

4 Posts
3 Users
0 Likes
2,350 Views
WernerVD
(@wernervd)
New Member
Topic starter  

Ik zou graag een moerasvijver aanleggen , een natuurlijke filter die niet tegen de koivijver komt te liggen.
De moerasvijver komt ongeveer een meter of vijf van de andere vijver te liggen.
Zijn er mensen die ervaring hebben in deze zaken en die mij eventueel al hun goede raad kunnen meegeven.
Hoe moet ik de retour naar de vijver maken ?
Skimmer ?
Koivijver wordt nu enkel gefiltert met drainagebuis onder 30 cm lavasteentjes , buizen komen samen in 1 grote vertikale buis van 400 mm waarin mijn pomp van 10.000 liter zit.
Graag had ikdeze gebruikt om water naar moeras te pompen , en voor de retour gebruikt te maken van de wet van de communicerende vaten.
Kan dit ?? het niveau van de vijvers zal even hoog komen te liggen.
Zie tekening in bijlage.
Enkele tips ?
Graag had ik ook gebruik gemaakt van een vortexfilter voor dat het water naar de moerasfilter wordt gepompt.
Lukt dit ?

Dank bij voorbaat .

Bijgevoegde bestanden

ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

Heb er van de winter zelf eentje gemaakt.
Zoek op dit forum op aanleg moerasfilter of moerasfilter.
Je mag ook steeds bij mij eens een kijkje komen nemen.

ReplyQuote
timpie
(@timpie)
Reputable Member

hier heb ik al heel wat neer geschreven : dossier moerasfilters ( https://pondlibrary.com/ned/dossiers/dossier.htm?dossier_id=1 )

Verder zou ik toch naar een geschikter filter zoeken voor de koivijver.. op termijn krijg je hier slibvorming, groei van veel ongewenste kiemen, zuurstofloos water enz.. een goed voorfilter in combinatie met een voldoende groot goed aangelegd moerasfilter is al voldoende om een koivijver met matige bezetting zonder UV gezond te houden. slib is echter de grootste vijand van dit type filter, mijn keuze zou zijn hier een zeef, vortex en werveldbedfilter voor te plaatsen. De terugloop van moeras naar vijver kan je kiezen.. een waterval is wel mooi, maar als het moeras verder van de vijver ligt kan je kiezen voor een beekloop (evt. met apart aangelegde terugloop voor in de winter).

mvg, Timpie

ReplyQuote
WernerVD
(@wernervd)
New Member
Topic starter  

Het is zo dat de koivijver ongeveer 10.000 l groot is , en ik moet eerlijk zijn,ik heb deze reeds jaren redelijk proper gekregen met de drainagebuizen onder de lavakorrel.Moet wel elk jaar voor enkele
10 tallen euro's produkten toevoegen om algen etc. weg te houden.
Het slib zuig ik jaarlijks weg met een krachtige dompelpomp.
Ook verlies ik elk jaar wel een Koi of Twee aan een of andere ziekte.
Daarom het idee om eventueel een extra moerasvijver bij aan te leggen
met een kleine uitbreiding voor de niet Koi's(goudwinde , goudvis)
Wat de terugloop betreft liggen de vijvers op dezelfde hoogte dus ik
dacht dat een beekloop hier wel wat moeilijk zou zijn.
Om dit allemaal mogelijk te maken heb ik ook enkele doorvoeringen nodig die door de rubber worden doorgevoerd in de koivijver , zijn hier dingen waar ik op moet letten , in het verleden heb ik al wel eens problemen gehad met van die ronde schroef doorvoer stukken ,
beginnen na de winter steeds te lekken ( uitzetten van de rubber).
Wat is een geschikte filter voor een koivijver , kan ik die zelf
fabriceren ?

bedankt voor jullie hulp

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.