Hallo,
Ik heb een nieuwe vijver aangelegd en een vijverpomp met UV-lamp gekocht.
De UV-lamp zit op een tijdsschakelaar en slaat eenmaal per etmaal aan.
Gisteren vertelde me echter iemand dat de UV-lamp continue aan moet staan ! Wie kan me helpen ?
Vervolgens : Ik heb de vijver bemest met met Duo GH/KH Plus. Nu is het water dus wit uitgeslagen. Weet iemand hoe lang het duurt voor het water weer helder wordt?
Hoi,
Bij de meeste mensen blijft de uv lamp altijd branden. Sommigen doen de uv lamp uit tijdens de winter omdat deze dan niet echt nodig is.
Het wit worden van het water is maar tijdelijk. Hangt wat af van het produkt wanneer het water weer helder wordt. Staat er niks op de verpakking hierover?
Tekst op verpakking:
verzorgt uw vijverwater met mineralen en verhoogt de GH en KH waarde; verder niets. Is het raadzaam de pomp uit te zetten of denk je dat dit niet uitmaakt ?
Pomp altijd laten aanstaan.
Wellicht zal de troebeling morgen al veel beter zijn, eventueel volledig weg.
UV lamp staat hier dag en nacht zomer en winter aan.
Alg is immers veel lastiger.
Ik laat mijn lamp ook altijd aan. Mijn broer echter zit ook met een tijdschakelaar die de lamp alle dagen maar 3 uur laat branden. Zijn water is even helder als het mijne.
Water is een rare materie hé.
Webmaster,
je hebt gelijk gehad; na een paar dagen is het water weer helder; dank je !
Ik heb inmiddels de tijdsschakelaar er tussenuit gehaald. Is nu de tijd aangebroken om er water vanuit een andere vijver bij te doen?
water uit een andere vijver zou ik er niet bijdoen aangezien het aantal goede bacteriën die je op die manier meeneemt te verwaarlozen zijn. EN zo kan je ziektes meebrengen van een andere vijver en dat willen we toch niet.
Ga naar de winkel en koop daar bacteriën van een goed merk: Bacta Pur Pro100 of Anarex Bio of Microbe - lift en er zijn nog een aantal andere.
Ik laat de lamp ook 24u p.d. aan.
Alleen als de vorst begint te komen, tot Mei staat hij uit.
Functioneert prima hier