The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Nieuwe vijver

4 Posts
4 Users
0 Likes
3,182 Views
Veggie
(@veggie)
Active Member
Topic starter  

Beste mensen,

Gezien de aankomende gezinsuitbreiding, wil ik het een en ander aan mijn (folie)vijver veranderen.
Nu is de vijver +/- 2 x 3 meter. Het diepste punt is 65 cm.
Een pomp zorgt voor de cirulatie van het water middels een beekloop. Ik heb er behoorlijk wat vis in zitten waaronder goudvis, -voorn , winde, ghostkoitjes, riviergondels en 1 zonnbaars.

Waar ik aan zit te denken is:
De vijver verplaatsen en ongeveer een 50cm. boven de grond uit laten komen. Dit afwerken, zodat het gevaar voor de kleinste kinderen is geweken. De maten zullen waarschijnlijk worden +/- 1 x 2 meter. De diepte van de vijver kan dan eventueel worden vergroot.
Ik heb hierover verschillende scenario's, maar welke is de beste? Met name welke materiaal, folie / voorgevormd, afwerkingsmogelijkheden.
Een voorgevormde rechthoekige bak lijkt mij het makkelijkst, maar waar vind ik zoiets?

Ik ben nu opzoek naar ervaringen en tips & tricks. Wat zijn de mogelijkheden en valkuilen.

Met vriendelijke groet,

Edwin

Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin

Als u vissen hebt dan is een minimum diepte van 80 cm wel vereist.

Een éénvoudig antwoord kan ik je niet geven. In ieder geval biedt een verhoogde vijver al meer veiligheid voor de kinderen. Om een verhoogde vijver te kunnen maken moet je uiteraard stevige wanden hebben. Er zijn twee oplossingen. Een voorgevormde bak zoals je zelf aangaf hoewel ik nu niet meteen een adres weet. Een tweede oplossing is het optrekken van de vijver in betonstenen tot 50 cm boven de grond. Boven de grond voorziet u rondom isolatiemateriaal en daarvoor brengt u dan een afwerking aan. Bijvoorbeeld hout, of stenen zoals uw huis,…De keuze tussen folie, polyester is een keuze die ik voor u niet kan maken. Beiden hebben hun voor en nadelen. Met folie heb je plooien, is niet levenslang maar goedkoper dan polyester. Polyester biedt dan wel het voordeel dat het levenslang is, je hebt geen plooien maar het is wel heel wat duurder. U laat het polyesteren van een vijver best over aan een vakman.

Persoonlijk zou ik opteren voor de laatste methode. Het zelf optrekken van een vijver in betonstenen is een hele klus maar je kunt het geheel perfect afwerken. Ook bovenaan kun je bijvoorbeeld een boordsteen voorzien in blauwe hardsteen of een ander materiaal. Dat zal u minder gemakkelijk lukken met een voorgevormde bak. Die randen zijn meestal afgerond en niet zo éénvoudig weg te stoppen.

ReplyQuote
piepertie
(@piepertie)
Eminent Member

Ik ben nu ook bezig om een verhoogde vijver te maken. Ik gebruik hiervoor tuinhout ( waar ze ook een schutting van maken). Je slaat paaltjes de grond in, aan de buitenkant doe je het tuinhout en aan de binnenkant watervaste multiplex waar je de folie tegenaan legt.( wel worteldoek oid gebruiken ivm splinters).Tussen de voorkant en de achterkant zit 7cm ruimte(de dikte van de paaltjes die in de grond geslagen zijn) deze ruimte kun je opvullen met isolatie of zand. Ik zelf heb de vijver 3 planken hoog gemaakt dit is ongeveer 45 cm hoog.

ReplyQuote
johantv
(@johantv)
Estimable Member

Zelf heb ik mijn vijver l,b,d 1,70x2,30x1,50 met een hardhoutpalen constructie, daarop betonplexplaten en rubberfolie gemaakt. deze vijver steekt ca. 35cm boven de grond uit.

Qua voorgevormde bakken zou je eens op www.koi.pagina.nl dienen te kijken. Hier zijn diverse leveranciers die voorgevormde polyester vijvers maken (zelfs op maat). Toevallig weet ik dat Koiba te NL-ZH-Zevenhuizen PE vijvers op maat maken. Deze zijn dusdanig versterkt aan de buitenkant dat deze gedeeltelijk boven de grond uitsteken en verder goed af te werken zijn. De volgende link heb ik even voor je opgezocht : http://www.koiba.nl/htm/vijvers_kunststofvijversopmaat.php

Een mooie oplossing maar hou echter rekening met het feit dat dergelijke vijvers erg prijzig zijn. Ik heb zelf een offerte laten opstellen en heb middels zelfbouw de vijver voor de helft van de prijs gemaakt.

Veel succes

Johan

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.