The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

advies nodig

3 Posts
3 Users
0 Likes
1,594 Views
aartje
(@aartje)
New Member
Topic starter  

Onze vijver (nog geen jaar oud) behalve enige last van draadalg is steeds redelijk helder geweest.Tot de laatste 2 weken.
Het meest gehoorde probleem volgens mij: troebel!!!!!
Testje gedaan bij tuincentrum: kh=3 gh= 4 ph=9-9.5 oeps!!!
Op advies van hun hebben we er natuurazijn en zout ingedaan.
Tot nu toe (5 dagen later) is de ph nog even hoog.
Door een "waterkenner"werd ons aangeraden om er zwakal (zwavelzuurkali) bij te doen om de ph te verlagen.
Ik heb hier zo mijn bedenkingen over.Het liefst wacht ik maar af en laat ik de natuur zijn gang gaan ,maar ik ben wel bang dat dan de zuurstofplanten het loodje gaan leggen.
Dus bij deze vraag ik jullie deskundig advies.

werner
(@werner)
Trusted Member

Aartje,

De ph is niet alleen hoog, maar ook de kh is extreem laag. De kh is een soort buffervermogen dat de ph stabiel maakt. Als je nu een zwavelzuur in de vijver kapt zal de ph niet met 1 of 2 graden dalen maar 'crashen'. Als de ph in 1 ruk van 9.x naar 5 of 6 gaat mag je een gigantische begrafenis organiseren voor al je vissen... Dat overleven ze echt niet. Met een hogere kh kan je veiliger de ph verlagen. Er zitten hier een paar experten op het forum, en je gaat zowiezo een pak info vinden als je zoekt op ph.

De ph van mijn vijver is ook altijd rond de 9 geweest, en hoewel dat hoog is, geeft dat niet echt problemen voor de koi (of andere vissen / planten), zolang hij maar stabiel blijft.

Troebel heeft naar mijn ervaring mij niets te maken met ph, kh, etc. Directe oorzaken voor troebel water zijn zweefvuil of zweefalgen. Het eerste los je op met een goede filter en zorgen dat het water om de 2 uur door de filter gaat (alle water - dus zorg voor een goede stoming), het 2de door een uv-lamp te plaatsen (3w / 1000l). Dit is puur uit eigen ervaring, ik heb een paar jaar geleden ook met een massa aan ph- / kh-, dan weer kh+ poeder/flessen etc. de waarden proberen goed te krijgen... Na een tijdje (en een pak chileense monopoliedollars) waren de waterwaarden perfect, helaas was het water nog even groen als ervoor.

Grtjs,
Werner.

ReplyQuote
Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin

Het is inderdaad enorm opletten om wijzigingen in de pH te gaan doorvoeren. Een pH van 8 is 10 maal zuurder dan een pH van 9.

Artikel pH berekening

De groei van algen heeft inderdaad niets te maken met de waterwaarden. Alleen bij een massale algengroei kan de pH wel enorm schommelen.

Algengroei krijg je voornamelijk door te voedselrijk water. (nutriënten zoals nitraten en fosfaten) alsook zonlicht etc.

Een hoge of lagere pH op zich kan geen kwaad alleen mag deze niet gaan schommelen. Bacteriën leven het liefst bij een neutrale pH of in de buurt ervan.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.