Hoi,
Sinds de warme dagen heb ik last van een soort groene laag boven op het water (soort eilandjes). Gedurende de dag komen deze boven drijven en ik denk dat het soort algen zijn. Ik haal ze met een net eruit (groene smurrie), maar het lijkt erop dat het steeds erger wordt. Denk zelf dat het geen zweefalgen zijn aangezien ik een UV lamp aan heb staan (nieuw sinds 3 maanden). Voor de rest is het water vrij helder.
Iemand een idee (wat het is/wat er aan te doen/waar het aan ligt)?
gr,
Puk
Hi Puk,
Tot een paar weken geleden had ik hetzelfde probleem, vooral bij warme / zonnige dagen. 🙁
De eerste stap was het plaatsen van een ruime skimmer zodat de algen en het zweefvuil (?) in elk geval onmiddelijk van het wateroppervlak verdwenen. 's Avonds stopte ik ook een prop watten in de skimmerbak om te voorkomen dat de "pap" allemaal in de biofilter terecht kwam (ik ben nog op zoek naar een goeie voorfilter die weinig plaats inneemt). Dit is natuurlijk enkel 'symptoombestrijding'.
2de actie was het verplaatsen van de pomp zodat er een betere stroming kwam in de vijver, kwestie van zoveel mogelijk zweefvuil uit het water te halen.
Als laatste actie ben ik ben sinds een kleine maand terug begonnen met een twee-wekelijkse kp behandeling (3 ppm - 6 uur). Sinds een 10-tal dagen zijn de drijvende "eilandjes" geheel verdwenen... Het kan natuurlijk ook zijn dat ze er al uitgefiltered waren door de skimmer of de pompverplaatsing.
Ik weet niet welke van de 3 de gouden oplossing was/is :confused: , maar het probleem is in elk geval van de baan. 😎
grtjs,
Werner.
Die groene smurrie die bovenkomt drijven komen door het gebruik van een uv lamp. Uv lampen laten van de zweefalgen een dood, organische smurrie na die oftewel bezinkt oftewel bij vooral warmer weer komt bovendrijven.
ik heb hetzelfde "probleem". Is het dan beter de uv-lamp uit te zetten? Kan die smurrie kwaad? Moet ik ze er uit scheppen?
groetjes;)
Originally posted by Webmaster
Die groene smurrie die bovenkomt drijven komen door het gebruik van een uv lamp.
Ook in een vijver zonder uv-c ken ik dat fenomeen van die plakjes
groene 'slijm'algen die boven komen drijven. Meestal bij
zonnig weer en als je goed kijkt zie op de bodem ook van die alg-eilandjes met daaraan vaak zuurstofbelletjes.
Mijn idee was dat die algen niet verankerd zijn en door de zuurstofproductie hangen er zoveel kleine belletjes aan
dat er op een gegeven moment zoveel liftvermogen ontstaat
dat het hele plukje naar de oppervlakte stijgt.
Daar is het dan makkelijk weg te scheppen.
Groet, Arthur.
Waarschijnlijk zullen die vlokjes ook in een vijver zonder uv voorkomen zoals Wahdagie zei maar in mindere mate. Zweefalgen zijn ook levende planten die kunnen afsterven. Een uv lamp versterkt dit fenomeen wel natuurlijk.
Die smurrie is uiteraard organisch afval en we weten dat we best zoveel mogelijk organisch afval verwijderen.
Wegscheppen, zeef, bodemdrains, vortex, bacteriën enz.
Ook gewoon zweefvuil zou zich bovenaan het wateroppervlak begeven bij erg warm weer en plakjes vormen. Kom maar eens met je vingers aan zo'n plakje en je zult meteen een wolkje zien van stof. Dus vijvers die last hebben van zweefvuil kunnen dit fenomeen herkennen ook al is er geen uv lamp.