Hallo allemaal,
Ik ben eigenlijk naar wat hulp op zoek!!
Ik neem een bestaande vijver over van een familielid die de vijver kwijt wil, normaal ging ik hier nog een paar jaartjes mee wachten, maar alle planten vissen pompen en filters KRIJGEN is natuurlijk iets wat je niet alle dagen meemaakt hé.
Ik ben begonnen met de vijver te graven op 1.5 meter diep met een planten terras van 35 cm en 50 cm. De vijver oppervlakte bedraagt 11m² en bevat nu 10m³ leidingswater, heb al een bacteral toegevoegd om de bacterieen op te starten en al 8 verschillende zuurstofplanten aan gebracht. Ik zou indien alles overgebracht is een grote natuurlijke filter maken met de folie die ik dan krijg en reserve substraat enz.....
Nu komt de vraag, hoelang moet ik wachten om de vissen en de planten over te brengen?
De vissen; voorzover ik ze herken een paar soort van goudvisjes, 3 koi en 1 geelkarper.
Gaat de procedure misschien sneller door een emmer van de bestaande vijver aan mijn vijver toe te voegen?!
Dat fameuse familielid zit op hete kolen omdat ze met geplande verbouwingen zitten, maar ik wil me nu niet een paar dooie vissen op de nek naaien hé!!:eek: 😡
Mijn vijver zou ongeveer dubbel zo groot zijn of die bestaande.
Alvast bedankt voor diegenen die me een duwtje in de rug willen geven.
Groetjes,
Sidarta
P.S. Ik zou hier graag een foto aan toevoegen zodat jullie er een idee van hebben, maar vind niet hoe ik dit moet doen.
Een emmer water uit een oudere en gezonde vijver toevoegen mag je altijd doen.
Dan komen er al mooi wat bacterien mee.
Persoonlijk kijk ik er niet echt naar om vissen over te plaatsen, ik ben van mening dat een vijver zonder vissen geen vijver is. Maar ik hou het altijd op goedkope vissen, met koi's enzo, zou ik me toch goed informeren, ...
Geen emmer water, maar zoveel mogelijk vijverwater uit de oude vijver toevoegen aan de nieuwe vijver !! De vissen en planten overplaatsen en de filter zo vlug mogelijk aansluiten zodat zo weinig mogelijk bacterïen afsterven. Zoals uw vijver nu is heeft het geen nut dat u bacteriën toevoegd. Die kunnen enkel overleven met de uitwerpselen van de vissen (hun voedsel) en die zitten er nu niet in. Succes met de vijver.
Hey,
Bedankt voor de vlugge reactie, als het goed versta moet ik zovlug mogelijk de vissen en filter overplaatsen en zoveel mogelijk wat betrefd hun habitat overbrengen naar mijn vijver!? Kan dat nieuwe water dan géén kwaad voor die arme drommels?!
Zo zou het voor mij en oud vijverhouder wel gemakkelijk zijn hoor. Dat zou goed nieuws zijn.
Thanks
Sidarta
Sidarta,
Zoals ik al eerder vermeld heb, zoveel mogelijk vijverwater uit de oude vijver overbrengen naar de nieuwe vijver en dan bijvullen met leidingwater. Wanneer je dit doet kunnen de vissen onmiddelijk in de nieuwe vijver. Ik ververs ook regelmatig mijn vijver met een 1/4 tot 1/3 leidingwater en dit kan echt geen kwaad voor de vissen.