Hallo, ik ben nieuw hier en heb een probleem met mijn vijverwater. Het water is troebel groen.
Inhoud vijverwater 22.000liter, filter biologisch ( zonder beplanting ), UV filter geplaatste van 90W en bezit over een poolsonic. Om de 14dagen doen we ecotraet bij het water om het biologisch vuil en slip af te breken. Ik vermoed dat we al genoeg doen om het groen water tegen te gaan.
2 maanden geleden is eht probleem ontstaan. Eerst dachten we aan zweefalgen maar aangezien je het kunt vaststellen met het blote oog kunnen we deze oorzaak uitsluiten. Ik vermoed dat het afgebroken algen zijn die door de koi's worden opgewoekerd.
Nu mijn vraag aan jullie, en hopelijk kunnen jullie mij helpen, herkend iemand dit probleem en hoe is het opgelost.
Alvast bedankt.
Dan zou er sprake zijn van zweefvuil. Koi die bodemstof waaronder ook afgebroken algen (door uv lamp) omwoelen.
Komt vaak voor indien er niet gewerkt wordt met een bodemdrain naar filter maar met een pomp in de vijver. Vuil op de bodem blijft liggen en de koi woelen het om.
Slechte of geen mechanische filtering voor de biologische filter. Het zweefvuil wordt niet vastgehouden of uitgefiltert door borstels, zeef,...
Indien een pomp in de vijver, staat deze miscchien op de bodem en zuigt ze vuil mee waarna het rondgestuurd wordt.
Het is inderdaad zweefvuil waar onze vijver mee te kampen heeft. Alleen krijgen we het niet opgelost.
Hebben het vandaag iets beter gekregen door een product toe te voegen, maar krijgen hem niet helder.
Onze pompen staan inderdaad in het water ( +/- 50cm onder het waterniveau ) Op de bodem werken we met korven die verbonden zijn met deze pompen. ( Aanleg volgens een gekent vijverwinkel ).
Het geen waar onze vijver niet over bezit is een mechanische filter. Ik hoop dat we deze niet dienen te plaatsen want daar is nergens plaats voor.
Alvast bedankt voor Uw reactie en hopelijk kent U nog andere oplossingen
Wat je kunt proberen:
Leen eens een panty van de vrouw... (er vanuitgaande dat ik hier met een man
tedoen heb) :p
Even zonder gekheid... een panty aan de uitlaat van het filter in de vijver werkt
tegen fijn zweefvuil...
Ik haal de panty door een rechtemof en dan terughalen om de mof heen, die mof
over de pijp, zit de panty direct goed vast.
Je filterwater gaat door de panty, die zal het water fijn filteren.
Het is misschien geen fraai gezicht, maar het kost u bijna niets dus het is als
tijdelijke oplossing misschien de moeite van het proberen waard... 😎
Succes!! 🙂
Klopt inderdaad dat je te maken hebt met een man. Van die panty heb ik nogal gehoord alleen hebben we het probleem dat onze filter via een waterval in de vijver terecht komt.
Deze waterval is ongeveer 1m50 breedt.
Alvast bedankt, Grtz