Hallo beste lezers ik heb mij net aangemeld op deze clup,omdat ik ook een vijveraar ben geworden sinds anderhalf jaar.
Nu heb ik al het een en ander gelezen over water en waterkwaliteit maar sommige dingen maken me duizelig,ik snap er namelijk niets van als alles wat met de waterkwaliteit te maken heeft in orde lijkt te zijn er dan tohc iets niet goed gaat.
Dit vraagd om een beetje uitleg van mijn situatie;
Het zit zo ik heb een EL vorm vijver van ongeveer 10000 liter hij is ruim een meter diep en er zijn rondom plantranden in gemaakt het materiaal dat daarvoor gebruikt is polyester; ik heb er de nodige zuurstof planten in staan de meest bekende variateiten er is ook nog een hand vol nitraatverslinders in gezet en ik heb er natuurlijk ook wat visjes in t.w tien kleine windus en een tiental kleine voorns om het hele boeltje een beetje helder te houden heb ik aquamax 10000 pomp en een vijfkamer filtertje voor 28000 liter dit i.v.m uitbreiding in de toekomst.
Nu zit ik al een tijtje te emmeren met de pH waarde deze wil zich maar niet stabiliseren deze blijft maar stijgen en is op het moment 9,5 nu vraag ik mij af wat daar de oorzaak van is gezien het feit dat de rest aardig in orde lijkt te zijn.
De waterwaarden lijken ook in orde deze zijn namelijk gH=10,kH=8,NH3/4=0,No2=0,No3=0,Fe=niet meetbaar,Po4=niet meetbaar.
Het meten van de pH heb ik op alle denkbare tijden gedaan maar het maakt geen verschil.
Het filter word ook regelmatig ge-end met de een ieder bekende bacterien maar ik heb de indruk dat deze zich niet in het filter willen nestelen.
Nou de gene die dit leest begrijpt denk ik wel dat ik de nodige uitleg wel kan gebruiken om mijn vijver een succes te laten zijn alvast mijn hartelijke dank aan een ieder die mij met raad en {daad} wil bijstaan.
GROETEN Hans.
Aangezien je nog geen antwoord hebt gehad hierbij de mijne.
Lijkt inderdaad een vreemd verschijnsel. Je waarden zijn prima, behalve de PH die ietwat hoog is. Nu heb ik begrepen dat vissen bij een dergelijke waarde prima kunnen functioneren, dus ik zou me hierover niet direct zorgen maken.
Aangezien je nitraat ook 0 is zul je wel geen alg hebben of groen water. De PH wil nl wel eens hoger worden bij groen water. Een UV wil hierbij wonderen verrrichten.
Als laatste zou ik je waarden voor de zekerheid ook eens laten testen door een ander. Onlangs heb ik gemerkt dat mijn testset van pondlab duidelijk andere waarden aangaf dan die van sera. Wellicht is je testset wellicht niet goed meer. (Ik geef toe dat dit een longshot is, maar een extra vergelijk kan geen kwaad).
Veel succes
Vissen kunnen inderdaad aan hogere of lagere pH waarden leven ook al zijn ze beter af met 7,5 - 8. Waar ze niet mee overweg kunnen zijn pH schommelingen.
9,5 is wel heel erg hoog. Zeker eens een tweede test doen met een ander testkit. GH en KH dik in orde.
Johan en Webmaster,
Heel hartelijk bedankt voor (uiteindelijk) eens een berichtje terug!
Johan,
Je hebt inderdaad gelijk, we hebben geen last van groen water en/of (zweef) algen.
Maar, op de bodem en op de plant-randen, en op de planten zelf, ontzettend veel last van groene aanslag. (zweef deeltjes??)
V.w.b. het testen.
Heb zelf 2 stuks test setjes, 1x pond-lab en 1x tetra.
Daarnaast een digitale (gekalibreede) PH meter. (Hanna).
Van allen bovengenoemde zijn de test resultaten hetzelfde !
Tevens heb ik enkele weken geleden het water laten testen door iemand die bij de water-zuivering werkt. (van een Petro-chemisch bedrijf...)
Volgens hem was de kwaliteit ruim voldoende.
Hier moet ik bij aanmerken dat op dat moment de PH nog een redelijke waarde had van 8 en nog wat...
Waar ikzelf met mijn kleine kennis aan denk, is dat waarschijnlijk op de een of andere manier de bacterien NIET willen "aanslaan".
Waardoor weer een Koolzuur (co2) gebrek onstaat. Die is werkelijk bijna nihil. (Reeds al vanaf het begin van het seizoen).
Dit n.a.v. het feit dat de planten stomweg stagneren in hun groei.
Verslijmen doen ze niet echt, maar groeien ook niet echt.
Heb reeds d.m.v. beluchting in het filter getracht de bacterien wat op te peppen, maar ook dit schijnt niet echt te helpen.
Ben ook reeds weer bezig met co2 Tabs, maar natuurlijk is hierdoor weer de KH en Gh aan het verlagen, die ik nou net eindelijk eens een keer op 'orde ' had.
De Ph is wel gezakt met een tiende puntje door de toevoeging van de co2, ( was 9.5 en nu 9.4) maar niet echt schokkend dus.......
Begin het eigenlijk een klein beetje op te geven, en zou toch echt wel weer een berichtje willen terugzien, met als het even kan, Jawel, De Oplossing..........!
Tot horens,
Hans.
Beste Hans,
Geen paniek en geef niet op!
Een Aquamax 10000 heeft een nominaal debiet van 10 m3/uur bij hoogteveschil=0. Wat is het effectief debiet in uw vijver?
Volgens mij zijn pomp en filter te groot voor die vijver. Uw filter is onderbelast en daarom heb je de indruk dat de bacteriên niet "aanslaan".
Anderzijds is er met een waterkwaliteit zoals die van u geen enkel zichtbaar probleem. Alle "gevaarlijke" waardes staan op nul (als dat tenminste klopt), wat betekent dat het water efficiënt gezuiverd wordt.
Zolang NH4/NH3 op nul staan is er geen enkel probleem met een pH boven 9 want de vissen passen zich aan. Wat ze niet verdragen zijn sterke pH schommelingen. Maar bacteriën houden niet echt van een te hoge pH.
Zuurstofplanten hebben dezelfde invloed op de pH als algen: omdat ze overdag zuurstof produceren (en CO2 opnemen) sturen ze hem namelijk overdag de hoogte in. Met veel onderwater planten in de vijver moet er een merkbaar verschil zijn tussen de pH metingen bij zonsopgang en bij zonsondergang. Planten die boven water groeien zijn daarom beter voor de waterkwaliteit. Planten moeten liefst met hun wortels in het water staan en met hun loof boven water.
De beste methode om de pH omlaag te krijgen is de vijver extra beluchten. De stijgende luchtbellen doen het water in de vijver vertikaal circuleren en op die manier wordt er aan de oppervlakte CO2 opgenomen, hetgeen de pH omlaag helpt. Om de pH te bufferen en de KH te regelen kun je iets gebruiken zoals Bacta-Pur Biobalance. Het is niet schadelijk, werkt traag maar zeker en veroorzaakt geen bruuske schommelingen.
Neem desnoods rechtstreeks contact met mij.
M.v.g.
Henri
Beste Henri,
Bedankt voor Uw reactie. Ik ga er graag op in.
Zal eerst wat voorgeschiedenis geven:
Door zogenaamde vakkundige vijverhandelaren in deze omgeving zijn we begonnen met een Drukfilter voor ca. 11.000L., en pomp van 10.000L., 1x bodemdrain, alles op 50 mm. pvc pijp aangesloten en ondergronds aangelegd.
Vanaf het begin ca. kleine 2 jaar geleden, problemen met alle waardes, geen bacterie-aangroei in filter (op een paar muggen-larve na.......), en bergen zuurstof planten die niet groeien. Bovenwater planten die ook niet denderend groeien.
In vroege voorjaar de vijver leeg moeten laten lopen en opnieuw begonnen daar het echt fout ging na het toedienen van gh/kh middel.
Daarna weer dezelfde problemen. Tussentijds veel geld uitgegeven aan allerlei middeltjes, zoals bacterien, kh en gh's, psb's, mineralen, ferro, sliboplossers, waterkwaliteit verbeteraars, etc. etc. Van de Welbekende merken. Nieuwe planten. Bodemsubstraat erin, bodemsubstraat eruit, enkele grote lava-stenen erin, wel beluchten, niet beluchten, water-verversingen en tenslotte niets ondernemen en de natuur z'n gang laten gaan.
I.v.m. (zweef) algen bloei algenkiller gebruikt, waardoor vreselijk veel algen klontering op de bodem en alles wat erin staat.
Dit reeds div. keren eruit gestofzuigerd. Een dag later ligt gewoon weer alles onder een dikke laag.
Inmiddels gestopt met het kopen van allerlei middeltjes, op bacterien na ivm enten, en co2 tabs, want het kost goud en helpt niet echt.
Daar de tuin nieuw was en net klaar, en er geen behoefte aan heb om de vijver en alle ondergrondse leidingen e.d. weer op te graven en opnieuw aan te leggen, heb ik dus enkele weken geleden een pomp-gevoed 5-kamer filter aangeschaft. En op de kant geplaatst. Aan- en afvoer zijn voor zover mogelijk was uitgegraven en aangesloten, zonder dat de tuin wederom overhoop moest. Vijver en filter opnieuw ge-ent en alles volgens het 'boekje' gedaan. Nieuwe Uv lamp voor het filter geplaatst, van 25 watt.
Sindsdien eigenlijk nog steeds dezelfde problemen.
Inmiddels is de pH wat aan het zakken en ligt nu rond de 9. (Misschien heeft dan toch de toevoeging van co2 tabs geholpen.......). Hardheid is aan het zakken. Hier doe ik nog even niets aan.
Om nu eventjes op Uw antwoord c.q. oplossing in te gaan.
Het pomp debiet schat ik in op 8000 L. p/u.
Filter puur als plantenvijver geschikt voor 28.000 L. Voor vis-vijver geschikt voor 14.000 L. (zegt men.....).
Moet ik dit verder terugbrengen, of juist verhogen ?
NH4/NH3 staan op 0 i.v.m. zeoliet in de filter. Zonder de zakken zeoliet, kreeg ik wel lichte problemen hiermee.
U geeft aan dat boven-water planten (nitraat-eters) beter zijn voor de waterkwaliteit. Maar, zuurstof planten zijn toch de longen van de vijver? Juist omdat zij het broodnodige zuurstof produceren ?
Om de pH omlaag te krijgen en co2 op te nemen adviseert U de vijver te beluchten.
Maar, overal lees je dat door extra beluchten in de vijver wel zuurstof wordt ingebracht, en juist co2 wordt uitgedreven.
Kunt U dit wat nader verklaren ?
Tevens adviseert U Biobalance te gebruiken. Wat is dit, hoe is de werking ? (ben uiteraard inmiddels een beetje huiverig voor middeltjes...)
Ondertussen ben ik er over gaan denken om wat meer op een koi-vijver systeem over te gaan. (zonder koi..). Dus, m.a.w. alles eruit en alleen vis(jes) erin.
In principe is alles hiervoor aanwezig qua filtering, e.d. Of is dit te simpel gesteld ?
In afwachting van Uw berichtje terug,
M.v.g. Hans.
Beste Hans,
Filters worden verkocht voor zoveel m3, maar dat is in feite verkeerd. Vervuiling van een vijver hangt niet af van de volume water, maar wel van het totaal gewicht aan vissen en wat de eigenaar erin gooit aan vervuilende stoffen (visvoer enz). Uw vijver is niet overbelast en een filter die 28,000 liter aankan is blijkbaar te groot voor de huidige belasting. In een normaal belaste vijver raadt men aan om het water om de 3 à 4 uur rond te pompen. In een zwaar belaste vijver praat men, over 2 uur of minder. Uw vijver wordt rond gepompt in iets meer dan een uur.
Bacteriën in een filter moeten voeding krijgen (vervuiling) om te groeien. Als die niet of te weinig aanwezig is dan groeien de bacteriën niet. Dat gebeurt vaker in filters die te groot zijn. Dat wil niet zeggen dat het water niet gezuiverd wordt, maar het systeem werkt ver van optimaal.
CO2 is zeer goed oplosbaar in water (veel beter dan zuurstof) en is aanwezig in lucht. Vijverwater neemt zuurstof en CO2 op via de waterspiegel. Die zuurstof en CO2 moeten goed vermengd worden met het hele watervolume. Dat gebeurt best door het water in beweging te houden langs de oppervlakte. De meest economische manier om dat te doen is door middel van beluchting. Lucht jaagt een gedeelte van de CO2 in een eerste fase wel uit het water maar door de constante beweging van het water langs de oppervlakte wordt er in de kortste tijd weer voldoende CO2 opgenomen. Doe de test maar in een glas waarin je door een rietje blaast. De pH daarin zal dalen op spectaculaire wijze.
Zuurstofplanten produceren zuurstof overdag (pH stijgt) en CO2 's nachts (pH daalt) en dat is slecht voor vissen en bacteriën. Er is er meer dan genoeg zuurstof en CO2 in de lucht waarmee de waterspiegel in contact komt. Laat het water voldoende circuleren lange de oppervlakte (luchtbellen) en het CO2- en zuurstofprobleem zijn opgelost.
Biobalance is een natuurlijk product. Fijn poeder van < 20 micron dat bestaat uit 86% carbonaat. het regelt de KH en buffert de pH. het si absoluut veilig voor de vijver en al wat erin leeft. Wees inderdaad op uw hoede voor middeltjes die aangeboden worden. Een aantal van die spullen zijn schadelijk of nutteloos, maar er zijn er ook een aantal goede bij. Maar wie zal u vertellen wat echt goed en wat echt slecht is?.
De keuze om naar een koi-type vijver over te gaan (een naakte bak) laat ik aan u over, maar ik zou het niet doen want vissen zijn er alles behalve gelukkig in.
M.v.g.
Henri
Hoi Henri en Hans,
De oplossing is eigenlijk al gegeven door Henri.. bij zulke hoge ph willen bacteriën inderdaad niet graag groeien. Dus het is nu de prioriteit eerst om de ph omlaag te brengen naar aanvaardbare waarden. Dan kan de rest zich stabiliseren. Hiermee bedoelen we oa. dat de bacterien kunnen gaan groeien wat ook wil zeggen CO2 produceren.
CO2 tabs zullen geen soelaas brengen. Ok ze zullen wat C02 vrij geven maar zeker onvoldoende. Wat je nodig hebt nu is een zuur om rechtstreeks H+ in het water te brengen wat voor gevolg heeft dat de ph zakt. Koop zeker geen ph- maar gewoon zuivere azijn uit de keuken is perfect. Je moet echter wel langzaam doseren omdat (zoals jullie al vermeld hebben) de vissen langzame veranderingen moeten doormaken en geen sprongen in waterkwaliteit. Mijn advies is te beginnen met 1/2 liter azijn te doseren per 10.000 liter water en dit op een stromende plaats gespreidt toe te voegen op een plaats waar geen vissen zwemmen. dat kan in het filter zijn.. Deze handeling zou ik doen na eerst +/- een derde water te wisselen. Het leidingwater zal je huidige vijverwater wat verdunnen en de ph wat doen zakken, de azijn erna houdt je ph op de bekomen waarde (mijn ervaring is dat anders de ph terug omhoog gaat). Persoonlijk zou ik nog nadoseren met terug een halve liter azijn heel langzaam en gespreidt toe te voegen maar je kan misschien beter eerst afwachten en kijken of de ph stabiel blijft de eerste dagen (heeft veelal de neiging terug op de oorspronkelijke waarde te vallen vandaar) ..hangt er wat van af in hoeverre je weet en kan meten waarmee je bezig bent.
Als je ph ok wordt zal het CO2 zich veel makkelijker weten vast te houden in het water en kunnen de bacterien terug volop groeien. enten met bacterien is een mogelijke optie..
kalk zou ik echter niet toevoegen. dat kan de ph nog meer doen stijgen. hou echter wel je kh in het oog. azijn zal je kh wat doen dalen maar met de aangegeven dosis is dat beperkt en blijft je waarde in principe aanvaardbaar.
beluchten is noodzakelijk in het filter. de bacterien hebben dat nodig als voorwaarde voor groei (naast andere factoren als ph en hechtmateriaal enz..). beluchten brengt echter de ph wel wat omhoog omdat het CO2 inderdaad afgedreven wordt. maar het geldt slechts voor in de vijver zelf om niet meer dan nodig te gaan beluchten.
mvg, timpie
Timpie,
Doe de volgende test: neem een glas water en meet de pH. Neem dan een rietje, blaas erdoor in het glas met water en meet de pH. Die daalt. ik denk wel dat dit bewijst dat extra lucht de pH omlaag helpt.
pH is een meting van H+ ionen en niet van CO2. Het is de reactie tussen CO2, water en bicarbonaat die H+ ionen vrij laat, maar ook andersom. Carbonaat (buffer) is dus even belangrijk als CO2 om de pH langdurig onder controle te houden.
M.v.g.
Henri
Originally posted by henri ringer
Timpie,Neem dan een rietje, blaas erdoor in het glas met water en meet de pH. Die daalt. ik denk wel dat dit bewijst dat extra lucht de pH omlaag helpt.
Henri, die discussie is hier toch al vaker gevoerd, ook door jou!
Wat je door het rietje blaast is GEEN lucht, maar lucht vermengd
met gasvormige afvalstoffen uit het lichaam. Daar zit nu juist
de kneep: de uitgeademde lucht bevat veel meer koolzuur
dan de gewone buitenlucht.
Als een gasmengsel (lucht) langdurig door water geleid wordt,
ontstaat er uiteindelijk een evenwicht tussen verdamping en opname. Voor CO2 geldt dan dat er evenveel CO2 verdampt als
er oplost in het water.
Echter, zit er 2 maal zoveel CO2 in de lucht dan zal er globaal
ook 2 maal zoveel CO2 in oplossing blijven.
Buitenlucht bevat ongeveer slechts 0,033 % CO2,
de uitgeademde lucht kan wel honderd maal zoveel
CO2 bevatten, afhankelijk van temperatuur, inspanning, ademfrequentie etc. Meestal zal er in water minder CO2
opgelost zijn dan de evenwichtshoeveelheid in contact met uitgeademde lucht. In dat geval neemt het water CO2 op
uit de uitgeademde lucht en daalt de pH.
Dus doe het proefje met adem door een rietje en lucht via
een luchtpompje en kijk naar het eventuele verschil, afhankelijk
van je uitgangswater.
Als je een 'normale' hoeveelheid CO2 in je vijverwater hebt dan zal sterk beluchten CO2 uit je water jagen en zal de pH dus iets
kunnen stijgen, zoals Timpie al aanduidde.
Groet, Arthur.
Deze discussie is in 2001 gevoerd op dit forum ("pH continu te hoog") en de conclusie was, indien ik mij niet vergis dat extra beluchting wel toedraagt tot CO2 opname door het water, maar dat beluchting alleen niet voldoende is om de pH onder controle te brengen.
Henri
Originally posted by henri ringer
indien ik mij niet vergis dat extra beluchting wel toedraagt tot CO2 opname door het water, maar dat beluchting alleen niet voldoende is om de pH onder controle te brengen.
Henri
Nee dat was de conclusie niet, Henri, beluchten betekent
bijna altijd CO2 uitdrijven omdat er in lucht maar zeer weinig
CO2 zit. De pH zal dus meer of minder stijgen en niet dalen.
Groet, Arthur.
In "aquariumwereld" (dat is het tijdschrift van de Belgische Bond van aquarium- en terrariumhouders) hebben eens 2 duidelijke artikels gestaan waarin concreet, en zoals het hoort (heel belangrijk : met controlegroep) de proef op de som werd genomen. De conclusie was duidelijk : beluchting drijft CO2 uit het water (naar 0 waarden!).
Dit om eens niet steeds op de theorie te hoeven terugkomen..
mvg, Timpie
Originally posted by timpie
(naar 0 waarden!).
mvg, Timpie
Dat is principieel onmogelijk, Timpie. De drijvende kracht
van het uitblazen van het CO2 is het 'concentratieverschil'
tussen het water en de lucht van die CO2-moleculen.
In de evenwichtstoestand, dat een dynamisch evenwicht is,
verdampen er evenveel CO2-moleculen als er weer ingevangen worden.
Lager kan je niet komen door te beluchten, en die concentratie is
afhankelijk van temperatuur, pH, etc en die ligt in de buurt
van de 0,5 ppm dacht ik.
Als er door verbruik (b.v. planten) minder CO2 in het water zit dan bij die
omstandigheden de evenwichtsconcentratie is, dan zal bij beluchten
meer CO2-moleculen ingevangen worden dan er verdampen en daardoor
neemt de concentratie aan CO2-moleculen in het water weer toe tot
dat evenwicht weer bereikt is.
En vergis je niet, die lage concentratie CO2 (0.5 mg/l) betekent nog altijd dat
er 6.600.000.000.000.000.000 moleculen CO2 in iedere liter water zitten......
We kijken dus niet op een paar miljard moleculen..... 🙂 en bedenk dat er
in elke seconde biljarden moleculen CO2 verdampen en weer in het water oplossen.
Groet, Arthur.
dat heb je weer knap toegelicht Arthur 🙂
Ik ben er ook van overtuigd dat die 0 waarde in het artikel te maken heeft met de meting, net als bvb met druppeltestjes die zeggen dat er 0 mg/l ammoniak in het water zit..
mvg, Timpie
Arthur,
Jij schreef:
beluchten betekent bijna altijd CO2 uitdrijven omdat er in lucht maar zeer weinig CO2 zit.
En jij schreef ook:
De drijvende kracht van het uitblazen van het CO2 is het concentratieverschil' tussen het water en de lucht van die CO2-moleculen. In de evenwichtstoestand, dat een dynamisch evenwicht is, verdampen er evenveel CO2-moleculen als er weer ingevangen worden.
Wat is het nu eigenlijk? Gaat CO2 over van lucht naar water of niet?
[i]
Wat is het nu eigenlijk? Gaat CO2 over van lucht naar water of niet? [/B]
Het staat er letterlijk, Henri, " In de evenwichtstoestand, dat een dynamisch evenwicht is, verdampen er evenveel CO2-moleculen als er weer ingevangen worden. " Ja dus er gaan CO2-moleculen
van de luchtfase naar de waterfase, maar in de evenwichtstoestand, gaan er ook evenveel
van de waterfase weer naar de luchtfase...... daarom heet dat een dynamisch evenwicht.
De hoeveelheid CO2 in het water blijft in deze situatie dus constant.
In normaal vijver- of aquariumwater zitten veel meer CO2-moleculen dan in evenwicht met de lucht.
Daarom vliegen er veel meer het water uit dan er in terugkomen als je door beluchting
die ontsnapte CO2-moleculen afvoert zodat ze niet meer kunnen terugkeren.
Ik begrijp inmiddels dat je de theoretische achtergrond mist
voor dit soort discussies.
Daarom nog maar een voorbeeld.
Als het water door beluchting verzadigd is met zuurstof, dan zeggen we
dat het water geen zuurstof meer opneemt.
Als je naar het netto-resultaat kijkt dan klopt dat ook. Bij 20 ºC
kan er niet meer dan 9,2 mg zuurstof in één liter zoet water.
In werkelijkheid vliegen er grote aantallen moleculen zuurstof
van uit de lucht het water in maar omdat het water verzadigd is,
vliegen er ook evenveel moleculen van uit het water de lucht weer in.
Netto opname is dus nul.
Dit noem je nu een dynamisch evenwicht.
Zouden alle zuurstofmoleculen rugnummers hebben dan zou je
na een tijdje kunnen constateren dat er zich een totaal andere serie
'zuurstofrugnummers' in het water bevinden.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.
Groet, Arthur.
Hey Arthur.
Dat "lucht" op hè 😀
Duidelijke taal, proficiat,
Mike
Hallo allemaal ik ben even bezig geweest met julie adviezen maar helaas het mocht niet baten.
Het enige dat even soelaas bood was het toevoegen van de azijn maar dat had een effect van 0,5 pH maar na een paar dagen was deze waarde weer op het oude peil van 9,4.
Ik weet nu dus echt niet meer wat ik nog kan doen.
Ik hoop dan ook dat een van julie mij nog verder kan helpen.
GROETEN HANS
Hans,
Ikzelf heb ook met verbasing de bovenstaande discussie gevolgd, ik denk dat ik wat minder had moeten de speelvogel uithangen tijdens de lessen chemie in het middelbaar...
Efin, ik heb een 2-tal jaren geleden ook echt alles uitgehaald om de waterwaarden van mijn vijver volgens het boekje te krijgen, met als enige gevolg dat ik op het einde van de zomer voor een pak geld aan producten in de vijver gegooid had(dus een paar gelukkige vijverwinkels). De waterwaarden waren na een paar dagen of weken rotsvast steeds terug op hetzelfde pijl (bij mij is dat een ph van 9.2). Ik ben dan ook gestopt met proberen de ph kunstmatig te beinvloeden. Na 2 jaar zijn de vissen (Koi, windes, goudvissen en steurs) nog steeds kerngezond, ze groeien als kool en het water is heel helder (dus vergeet het algenverhaaltje bij hoge ph). Zolang de ph maar constant is zullen de vissen hier echt niet al te veel last van ondervinden. Ik weet, het zijn niet de ideale maten, maar ja... mijn vrouw heeft die ook niet helemaal... (oeps)
Als je toch een lagere ph wil op langere termijn kan je eenvoudigweg oesterschelpen toevoegen in de uitstroom van de filter. Dit zorgt eerst en vooral voor een hoge kh (dus een rotsvaste ph). Na een aantal weken gaat de ph heeeel langzaam dalen, na een tijdje naar de 8.6 - 8.4 toe. Doordat de oesterschelpen heel langzaam oplossen is het ph dalingsprocess ook geleidelijk en dus absoluut niet schadelijk voor de vissen. Als de ph te snel zakt (of stijgt), mag je gegarandeerd een massa-begrafenis organiseren. Er zitten hier een paar experten op dit forum die de truk met de oesterschelpen vast en zeker scheikundig kunnen uitleggen. Toen het mij uitgelegd werd was ik vast net visjes op de rug van de student op de rij voor me aan het plakken 😀
grtjs,
Werner.
P.S. Oesterschelpen vind je in elke dierenwinkel - kijk maar op het rek voor de duivenliefhebber...
Hallo Hans.
Ik ben geen scheikundige, maar er zijn eenvoudigere oplossingen om je Ph te stabiliseren.
Veel gebruikt en spotgoedkoop is het toevoegen van Natriumbicarbonaat oftewel bakpoeder (backingpowder).
30 gram per 1000 liter water. De uiteindelijke dosering brengt je KH met 1 punt omhoog. Na 4 dagen mag je wederom die dosering toevoegen tot je KH minimaal 10 is.
KH werkt als een Ph buffer en voorkomt schadelijke Ph schommelingen.
Er zijn mensen die een KH van wel 50 hanteren. Een beetje overdreven, maar het geeft aan hoe ver je kunt gaan.
Dit spul kun je het voordeligst krijgen bij Oosterse toko's, Turkse winkels of Oosterse groothandels, maar elke warme bakker gebruikt dit bij de bereiding van het brooddeeg, dus daar zou je het ook even kunnen vragen.
In bakpoeder zit ook (eetbaar) aluminium en nog wat stoffen, maar deze zijn absoluut onschadelijk.
Het maakt het vijverwater even wat troebel (wit), maar dat trekt heel snel weg (halve dag of zo).
Daarbij zijn de bacteriën ook nog eens dol op het toegevoegde natriumbicarbonaat en gaan nog meer hun best doen om het door ons gewenste product (nitraat) te leveren.
De dosering eerst even goed mengen met ruim water en dan met een gieter aan de vijver toevoegen.
Oesterschelpen helpen zeker om je Ph naar beneden te krijgen en ook al ben ik geen scheikundige, ligt de werking voor de hand.
Oesterschelpen bevatten kalk en de Ph (het zuur in het water) vreet het kalk langzaam op. Hierdoor daalt je Ph.
Combineer beide oplossingen eventueel en dan weet ik zeker dat je de Ph naar beneden krijgt.
Hou je KH in ieder geval altijd op minimaal 10.
Succes,
Mike
P.S. ik had ook een KH van 8 (te laag) en na 1 dosering natriumbicarbonaat steeg de KH inderdaad al met 1 punt.
Vandaag weer 1 dosering en dan ben ik er al.
P.S. II
Het filter en alles mag gewoon blijven doordraaien.
Mike,
Vakkundig uitgelegd zou ik zeggen, maar ik meen me toch nog net te herinneren dat een hoge ph eigenlijk het gevolg is van "teveel" calcium; kalk dus...
Dus om nu kalk (oesterschelpen) toe te voegen om een hoge ph te neutraliseren is volgens mij net iets te "omgekeerde wereld" om eenvoudig te zijn.
Het heeft te maken met de totale buffering en de max. ph waarde van de calcium in de schelpen. Maar, zoals ik al min of meer toegegeven heb, ik ken de volledige uitleg niet... Ik zal eens gaan zoeken of ik de uitleg nog ergens terugvind.
grtjs,
Werner.
nu heb ik de truuc met de azijn ook wel moeten herhalen voor de ph stabiel ronde de 8 bleef..
heb je anders misschien geen (vrij verse) cementconstructies in de vijver staan? Dat jaagt de ph ook de hoogte in..
mvg, Timpie
Hallo timpie ik heb niets van cement in de vijver staan, alleen zo als je hebt kunnen lezen wat groote lava brokken, dus dat kan het ook niet zijn.
Misschien iemand een ander idee daar over.
Ik wordt langzaam gek er van.
Groeten Hans
Hans,
Die wat hoge Ph is geen probleem als de fluctuatie op een dag maar niet te groot is.
Alle waarden zijn prima (KH ook), de vijver is helder neem ik aan, er zit niet echt te veel vis in. Als de vijver goed is beplant kan je ook zonder filter prima uit de voeten en hoef je al die metingen ook niet uit te voeren. Die filterinstallatie die jij hebt is prima als je Koi houdt voor een siervijver zou ik de pomp behoorlijk knijpen. Ik heb zelf ook 10 kuub met een stuk of 8 flinke forellen die onverzadigbaar zijn en dat gaat zonder filter prima.
Laat het eens met rust en geniet ervan.
PimV.
Hoi,
Klopt Pim dat vissen vooral gevoelig zijn aan schommelingen in ph, maar hoe meer de gemeten waarde afwijkt van het optimum.. hoe meer de vis energie moet leveren om zich hieraan aan te passen. Eens een de ph waarden van 10.5 à 11 zou gaan aannemen wordt het nog heel moeilijk om hierin te overleven en niet alleen voor de vissen. Daarom is het toch maar aangeraden de ph dichter bij de normaalwaarde te brengen.
Evt. kan je nog proberen met de natriumbicarbonaat. Voeg een dosering toe om de kh 1 waarde te doen toenemen. Als de ph nog niet verbeterd is kan je na een dag of evt. 2 nog eens doseren. Natriumbicarbonaat brengt de ph in de buurt van 8.4, maar of ik hier niet nog een chemisch addertje onder het gras overzien heb kan Arthur misschien corrigeren.
mvg, Timpie