The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Algen

6 Posts
5 Users
0 Likes
2,809 Views
dan
 dan
(@dan)
New Member
Topic starter  

Mijn zuurstofplanten( aardvederkruid, hoornblad, lidsteng, enz..) worden in het water overwoekerd door algen.
Sommige planten groeien bijna niet meer of sterven af.
Mijn vijver is 3 maanden oud.
Ik heb een visvijver (5000L) en een plantenvijver (3000L).
Een uv-lamp van 11W.
Een biologische filter van 300L.
Een moerasfilter.
De vijver ligt in volle zon van 9uur tot 17uur.
In het visgedeelte zitten geen algen in het plantengedeelte spijtig genoeg wel
Het water is lichtgroen, ik kan goed de bodem zien.
Weet iemand een oplossing om van die vervelende algen verlost te raken.
Of moet ik gewoon meer geduld hebben tot het biologisch evenwicht verbeterd.

werner
(@werner)
Trusted Member

Hi Dan,

De meeste gebruikers hier weten exact waar je over praat en hebben dit ook al (meermaals) meegemaakt. Je koopt planten om de nitraten uit het water te halen zodat er geen algen zouden groeien, maar de algen winnen het pleit... Algen zijn jammer genoeg een onderdeel van het "biologisch evenwicht", ze "eten" namelijk de voedingsstoffen die ook je zuurstofplanten (en andere planten) eten. Je zal de natuur dus een handje moeten helpen

Er zijn verschillende methoden om dit te doen;
(1) een paar weken algen met de hand .(handje helpen dus) 😀 verwijderen tot de planten aanslaan (maar dit is niet echt mogelijk als het gaat om zuurstofplanten),
(2) alle voedingstoffen uit het water halen door oxydatie (bv. met kp - goedkoop, efficient maar gevaarlijk),
(3) drijfplanten in de vijver zetten die voor schaduw zorgen en opnieuw de concurrentieslag met de algen aangaan. Opnieuw, zuurstofplanten hebben ook zon nodig, net als algen...
(4) algenbestrijdende middeltjes kopen en hopen dat ze (a) voldoende werken en (b) de planten met rust laten...
(5) Zinkoxyde (10 a 20 gr per 1000l) toevoegen en de algen botweg vergiftigen.

Ze moeten in principe allemaal werken... Gezien je reeds een moerasfilter hebt mag je er vanuit gaan dat na een tijdje (volgend jaar ??) de draadalgen sterk zullen verminderen of zelf verdwijnen - kijk even naar https://pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?s=&threadid=1496 .

Op korte termijn kan je volgens mij best zinkoxyde gebruiken. Die helpt je met 100% zekerheid snel en goedkoop van de draadjes af, heeft geen effect op planten en als het slechts eenmalig is zijn er ook geen schadelijke gevolgen voor de vissen (als die er al zouden zijn bij meervoudig gebruik). Voor Zinkoxyde (en het gebruik ervan) - kijk even naar https://pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?s=&threadid=1715 .

Veel succes en hou ons op de hoogte !

grtjs,
Werner

ReplyQuote
dan
 dan
(@dan)
New Member
Topic starter  

Bedankt Werner voor de nuttige tips.
Ik ben wel geen voorstander om producten te gebruiken, maar ik ga het toch eens proberen met zinkoxyde.

Groetjes dan

ReplyQuote
Wahdagie
(@wahdagie)
Estimable Member

Originally posted by werner

(2) alle voedingstoffen uit het water halen door oxydatie (bv. met kp - goedkoop, efficient maar gevaarlijk),

Ze moeten in principe allemaal werken

Deze werkt niet..... nitraten en fosfaten zijn al in de hoogste
oxidatiegraad en daar kan kaliumpermanganaat niets meer mee.

Groet, Arthur.

ReplyQuote
8175anonymous
(@Unregistered)
New Member

Bedenk wel, dat de meeste middeltjes die algen (wieren, draadalgen) doodmaken, ook de meeste zuurstofplanten aantasten.
Wieren ontstaan doordat stof en/of grond in de vijver komt. Handmatige verwijdering is eigenlijk het enigste middel. Als er iets tegen stenen of aan de kant zit is helemaal niet erg, ook wieren zijn zuurstofplanten.

Douwe

ReplyQuote
meneerjos
(@meneerjos)
Eminent Member

Ik had het laatst ook weer. Ik heb er een paar tabletten alglets van velda ingegooid. De algen waren in no time weg en het schijnt de overige planten niet aan te tasten. Wel even aan extra zuurstof voor de visjes denken, want vooral bij warm weer kunnen ze wat last van zuurstofgebrek krijgen.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.