The Pond Library

Vraag en Antwoord

Glanzend fonteinkru...

Notifications
Clear all

Glanzend fonteinkruid

9 Posts
3 Users
0 Likes
8,527 Views
Sting
(@sting)
Estimable Member
Topic starter  

Doet het bij ons niet goed.
Is dit een moeilijke plant?
Ik weet dat vorig jaar de hovenier via via de planten heeft gekocht.
Het fonteinkruid was niet gewortelt nog en al deze planten zijn bijna geheel afgestorven.
Nu beginnen ze wel iets te groeien maar het gaat erg langzaam.
Ligt dat ook aan de soort zelf?

Pietje
(@pietje)
Noble Member

bij mij wilden ze ook niet groeien. Het is een van de beste zuurstofplanten, maar wel een van de moeilijkste is me gezegd. Maar ik geloof niet echt in zuurstofplanten

ReplyQuote
Sting
(@sting)
Estimable Member
Topic starter  

:confused:

Hoezo geloof je niet in zuurstofplanten?

ReplyQuote
Diesel
(@diesel)
Trusted Member

Fontienkruid is idd 1 van de beste zuurstofplaten.
Echter is het geen makkelijke plant als je hem zonder wortels koopt.
Mijn aanraden zal dan ook zijn om te proberen deze tekopen in een mand met peciale grond. Dus kant en klaar. Als ze in een grote mand staan kun je hier jaren lang plezier van beleven.' 10 jaar moet geen uitzondering zijn.
Stekken gaat wel hoor, maar heel langzaam. Ook moet het water hard genoeg zijn anders kan hij gaan verslijmen.

Ook gebeurd het ook vaak dat de zuurstofplante uitdrogen met het transport., Ook dan is het zeer moeilijk om ze aan de gang te krijgen.

Mochten ze in de handel aangeboden worden en je ziet dat ze bruinsig zijn of wat verslijmd moet je ze eigenlijkniet kopen.

ReplyQuote
Sting
(@sting)
Estimable Member
Topic starter  

Bedankt voor je uitleg,
Ze zijn idd geleverd in manden, kant en klaar.
Vorig jaar heeft de hovenier gezegd dat wanneer deze planten dood zouden gaan we nieuwe zouden krijgen in het voorjaar.

Leuk en aardig maar zodoende zijn we al met een achterstand aan zuurstofplanten begonnen natuurlijk..
Dood zijn ze niet maar florisant is ook anders.
Hij had gewoon meteen goed spul moeten leveren. We hebben toch een heel kapitaaltje aan de aanleg van de vijver uitgegeven....
Nu is het water behoorlijk beroerd door de algengroei.
Wat denken jullie hebben deze nog niet gewortelde planten hier debet aan gehad?
of is dat moeilijk te zeggen?
We hebben een vijver van 30.000 dus er zijn heel wat zuurstofplanten ingegaan.

ReplyQuote
Diesel
(@diesel)
Trusted Member

Als ze beginnen gaan ze meestal hard. Die van mij hebben het oppervlak, 1 meter, al bereikt.
Tenminste het glanzende fonttienkruid De gekroesde fontienkruid is pas net begonnen.
De stekken die ik zelf gepland heb vorig jaar beginnen ook te komen.
Zolang de vijver helder is zal het kruid ligt krijgen en zal hij groeien. Als je water groen gaat worden zal de lichtinval meteen minder worden en zullen de planten niet meer echt aan kunnen slaan en de oorlog tegen de algen eerlijk aan kunnen gaan.
Hoeveel zuurstof planten heb je in je vijver?
En iets wat ik net bij heb geleerd is e gele lis dit moet ook een fantastische plant zijn zoals ik op het forum he geleerd. Heb je deze er ook in staan?

ReplyQuote
Sting
(@sting)
Estimable Member
Topic starter  

Poeh hoeveel heb ik erin staan. Heel wat manden vol!
Maar ja nu heb ik in het bovenste gedeelte van de vijver ( Deze is gescheiden door een waterval ) behoorlijk wat alg dat echt de planten eronder zitten.
We hebben er ook draadalgpoeder in gedaan en hebben de Gh wat opgekrikt.
Ik heb sinds kort ook gele lissen erin staan en wilde ook nog witte en blauwe aanschaffen.
Ik heb de lelies uit de manden met zand gehaald en in de vijver in de substraat gezet.
De waterleliebladeren komen ook mooi omhoog en ik hoop dat deze ook zullen bijdragen aan een gezonde vijver.
Ik heb hier ook al veel geleerd!
Had ik eerder moeten weten deze info

ReplyQuote
Pietje
(@pietje)
Noble Member

lelies moeten in kleikorrels niet in substraat, je gele lis enzo wel

ReplyQuote
Sting
(@sting)
Estimable Member
Topic starter  

😮 Ja , dat klopt

Ik had het verkeerd opgeschreven!
Ik bedoelde de gele lissen i.p.v. lelies.
( Die staan trouwens nog wel in lelie aarde:rolleyes:

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.